Gezond eten tijdens je zwangerschap

04-04-2017

Niet voor iedereen is het vanzelfsprekend om zwanger te worden, de natuur werkt niet altijd mee. Zit dat in de natuur of zit dat dan in onze voeding? Tegenwoordig wordt één op de vijf stellen geholpen met zwanger worden d.m.v. een fertiliteitsbehandeling. Eén op de vijf, en dit aantal is groeiende. Dat is veel, erg veel. Voeding speelt hierin een grote rol. Pesticiden op ons eten, een overmaat aan cafeïne, suikers en ook zuivel, transvetten, kweekvis, fluoride, soja en zelfs plastic zijn schadelijk voor het hormonaal stelsel. Tegenwoordig zit 70% van ons eten verpakt in plastic, wordt overal suiker aan toegevoegd om over e-nummers en transvetten maar te zwijgen. Wees je hier bewust van en de eerste stap naar gezond zwanger worden en blijven is gemaakt.

Tijdens je zwangerschap wil je het beste voor jou en je kindje. Je hebt de energie straks hard nodig! Voor je bevalling en alle slapeloze nachten die komen gaan ;-) Maar dit is zeker ook het moment om je kindje een goede start te geven. Zorgen voor gezonde en gevarieerde voeding, maar sluit ook bepaalde supplementen niet uit. Helaas halen we niet alle vitamines en mineralen meer uit ons eten, hoe gezond & biologisch ook. Verdiep je in het supplementen van bijvoorbeeld vit a, b, c, d & e. Ook het toevoegen van bepaalde superfoods brengt je vaak al een eind. Kom je er zelf niet goed uit? Neem dan contact op, ik kan je verder helpen.

Daar is je kleintje dan eindelijk! Wat een prachtig wondertje. Laat het genieten & het ploeteren ;-) maar beginnen. Via jouw borstvoeding geef je alle belangrijke voedingstoffen door aan je baby. Hoe bijzonder is het om hem/haar te zien groeien op jouw melk. Omdat jij zo gezond eet komt jouw kindje geen vitamines en mineralen tekort en geef je hem/haar een goede start. Een puntje van aandacht is wel vitamine D. Slik deze vooral bij want juist tijdens je zwangerschap en het geven van borstvoeding verbruikt je lichaam extra veel vitamine D voor de groei van je baby. Het is belangrijk voor de aanmaak van de botten, schedel, tandglazuur en ontwikkeling van het zenuwstelsel en afweersysteem. Het komt regelmatig voor dat de vrouw na de bevalling en het geven van borstvoeding een tekort aan vitamine D heeft. Er is steeds meer bewijs dat het vitamine D niveau van invloed heeft op de werking van serotonine in de hersenen. Een laag serotonine  gehalte kan leiden tot depressieve gevoelens maar ook lusteloosheid. Dat in combinatie met de slapeloze nachten, maakt dat het supplementeren van vitamine D zeker geen overbodige luxe is. In de vorm van levertraan gaat dit gepaard met vitamine A, fosfor en jodium welke er voor zorgen dat het goed opgenomen wordt in je lijf. Tijdens je zwangerschap en de borstvoedingsperiode kan je een verhoogde dosis nemen.

Als eigenaresse van PuurGondisch snap ik het belang van gezonde voeding. Als moeder van Faye ervaar ik het belang van gezonde voeding. Voor haar maar zeker ook voor mij. Ik geef haar borstvoeding en zeker de eerste maanden raakte mijn lijf echt uitgeput als ik niet goed voor mijzelf zorgde. Goede voeding, echte en pure voeding. Veel biologische groenten en fruit, veel volle vetten, roomboter, avocado en verschillende oliën, doen goed voor je lijf en dat van je baby.